Najlepsze w?powrocie do szkoły jest chodzenie do niej

Elżbieta Piszcz

Szkoła to nie tylko 45-minutowe lekcje. Pandemia pokazała, że za szkolnym gwarem można tęsknić, dotyczy to zarówno uczniów jak i nauczycieli. O tym, jak minął ubiegły rok szkolny z Elżbietą Piszcz, dyrektor Zespołu Szkół Nr 2 im. Prymasa Tysiąclecia w Markach rozmawia Aleksandra Olczyk

? Jak przebiegało nauczanie w czasie obostrzeń? Czy nauczyciele realizowali tylko podstawę programową, czy starali się wyjść poza nią?

? Czas pandemii to czas dużych wyzwań niemal we wszystkich sferach naszego życia. Oczywiście zaznaczył się on również w edukacji. W krótkim czasie polska oświata wykonała ogromny skok w zakresie wykorzystywania nowych technologii w nauczaniu. Z dnia na dzień stanęliśmy w obliczu edukacji zdalnej. Dzięki rozwiązaniom wprowadzonym przed pandemią w mieście Marki, dysponowaliśmy dobrym zapleczem w zakresie technologii, oprogramowania i narzędzi do komunikacji z uczniami i rodzicami. Nigdy wcześniej jednak nie realizowaliśmy nauczania w formie lekcji on-line. To było wyzwanie!
W zaledwie kilka dni nauczyciele, po szkoleniach wstępnych i wielogodzinnych szkoleniach w zespołach, rozpoczęli prowadzenie lekcji zdalnych. Bardzo doceniam pracę naszych nauczycieli i drogę jaką przeszli, aby w tej trudnej sytuacji nie tylko przekazywać wiedzę, ale prowadzić lekcje tak, by były ciekawe i angażujące, stosując dostępne narzędzia i programy. Podczas edukacji zdalnej, oprócz zajęć lekcyjnych, nauczyciele i specjaliści  w naszej szkole, prowadzili również zajęcia terapeutyczne i rozwijające, w tym innowacje pedagogiczne: ?Matematyka w finansach?, ?Zobaczyć, zbadać, zrozumieć? ? innowacja z fizyki, innowacje z języka angielskiego, ?Od tekstu do druku? ? łączącą język polski i informatykę, „Myślę ? rysuję ? organizuję?, czyli wykorzystanie myślenia wizualnego do nauki i organizacji czasu”.
To wymagało wiele pracy i zaangażowania!

? Czy widzi Pani możliwość wykorzystania w przyszłości doświadczeń zdobytych podczas nauczania zdalnego?

? Moim zdaniem właściwie wykorzystywany rozwój technologii komputerowej jest dużą zaletą naszych czasów. Dlatego niewątpliwie powinniśmy w przyszłości czerpać z naszych dotychczasowych doświadczeń w tym zakresie. Już teraz widzimy różne możliwości wykorzystywania narzędzi stosowanych podczas nauczania zdalnego, m. in. do organizacji spotkań zespołów nauczycieli czy uczniów, np. w ramach pracy samorządu uczniowskiego, czy realizacji projektów uczniowskich.

? Czy nie ma Pani wrażenia, że na przestrzeni ubiegłego roku dzieci odzwyczaiły się od tradycyjnej formy lekcji?

? Z badań jakie przeprowadziliśmy wśród naszych uczniów wynika, że większość uczniów jest zadowolona z powrotu do szkoły, chociaż niektórym trudno było się w niej odnaleźć. Deklarują, że podczas nauki zdalnej brakowało im kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami. Największe obawy budziła weryfikacja wiedzy  z okresu nauczania zdalnego. Jednak zasady przyjęte w szkole pozwoliły na skoncentrowanie się na tym, co teraz najważniejsze, czyli integracji i przekazywaniu wiedzy, a nie jej sprawdzaniu.
Po powrocie uczniów do szkoły organizowaliśmy zajęcia integracyjne, działania promujące zdrowy styl życia i dyżury specjalistów. Dużym wydarzeniem było rozpoczęcie obchodów 100-lecia naszej szkoły, które połączyliśmy z akcją ?Tęskniliśmy za Tobą, Szkoło?. W czasie zajęć uczniowie rysowali, bądź zapisywali na proporcach, czego brakowało im podczas nauczania zdalnego. Z prac powstały długie, kolorowe girlandy, które ozdobiły naszą szkołę. Uczniowie zapisywali na nich rzeczy wzruszające ? imiona ulubionych nauczycieli, przyjaciół, nazwy konkretnych przedmiotów. Myślę, że dobrym podsumowaniem będzie zapis jednego z uczniów: ?A najlepsze w?powrocie do szkoły jest chodzenie do niej?.

? W jakim punkcie znajduje się obecnie oświata?

? W mojej ocenie Polska szkoła w ostatnich latach przeszła dużą przemianę. Zdecydowanie nie jest to szkoła do jakiej chodziliśmy my, czy rodzice obecnych uczniów, dlatego nie powinniśmy na nią patrzeć przez pryzmat własnych doświadczeń szkolnych. Szkoła jest bardziej ?otwarta? na indywidualne potrzeby uczniów, coraz bardziej uczy myśleć i rozwiązywać problemy. Należy jednocześnie pamiętać, że jesteśmy zobligowani do realizacji podstawy programowej, która często jest bardzo obszerna w stosunku do czasu,
w jakim należy ją zrealizować. Coraz większą grupą wśród naszych wychowanków są uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych, którzy wymagają dostosowanych metod i form pracy. Nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w szkole wspierają uczniów z problemami edukacyjnymi, ale również z częstszymi problemami emocjonalnymi i uzależnieniami od technologii cyfrowych. Zdecydowanie szkoła to nie tylko 45 -minutowe lekcje! Nie wiemy jeszcze jak będzie wyglądał kolejny rok szkolny, ale niewątpliwie będzie to rok wymagający wiele wysiłku i zaangażowania.

? Praca nauczycieli często jest tematem dyskusji i surowych, często niesprawiedliwych ocen. Jak to Państwo przyjmujecie?

? Zawód nauczyciela to w mojej ocenie zawód wymagający. Oprócz wykształcenia, potrzebne są tak zwane predyspozycje zawodowe, w tym umiejętność nawiązywania relacji z uczniami, pracy w zespole
i rozwiązywania problemów. Bardzo ważna jest też umiejętność szybkiego reagowania na zmiany, ponieważ są one nieodłączną częścią naszej pracy. Aby nauczyciele mogli sprostać wymaganiom jakie przed nimi stoją, muszą systematycznie podnosić swoje kwalifikacje, wzbogać wiedzę i swój warsztat pracy. Znamy naszą pracę i wiemy jak bardzo jest ona wymagająca. Nauczyciele, tak jak wszyscy ludzie, potrzebują informacji zwrotnej dotyczącej swojej pracy, jak również zauważenia wkładanego wysiłku i pozytywnych opinii. Dlatego obserwujemy rozwój i postępy naszych uczniów, cieszymy się z ich sukcesów. Budują nas pozytywne uwagi zarówno ze strony uczniów, jak i rodziców, a z konstruktywnej krytyki wyciągamy wnioski.

? Jak ocenia Pani miniony rok szkolny?

? Ostatni rok pracy był czasem trudnym i wymagającym, zarówno dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Z jednej strony nas wzbogacił, pozostawiając po sobie nowe umiejętności i zaplecze informatyczne.
Z drugiej, niezbędna była często wielogodzinna praca przy komputerze ze znacznie ograniczonymi bezpośrednimi kontaktami społecznymi. Jakie będą daleko idące skutki takiej formy nauczania? Zapewne pokaże to niedaleka przyszłość.

? Dziękuję za rozmowę.

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Marek

Marki - Obchody Narodowego Święta Niepodległości

Marki – Obchody Narodowego Święta Niepodległości

11 listopada będziemy obchodzić rocznicę odzyskania Niepodległości. Z tej okazji, zapraszamy Państwa na uroczystości, które odbędą się w Mareckim Ośrodku Kultury im. Tadeusza [...]
0 komentarzy
Nowe zmiany w czasowej organizacji ruchu na DW 634

Marki – Cmentarz przy Bandurskiego – zmiany w ruchu 1-3 XI

Zbliżają się Święto Wszystkich Świętych oraz Dzień Zaduszny. To czas, kiedy odwiedzamy groby bliskich, przyjaciół, znajomych. Aby uniknąć paraliżu komunikacyjnego przy dojeździe oraz [...]
0 komentarzy
Marki - przegrana szczypiornistek

Marki – zwycięstwo i porażka szczypiornistek

Zwycięstwo i porażka – tak zaczęły sezon szczypiornistki ROKIS Radzymin Marcovia Marki. Okazja do poprawy bilansu – już jutro. Za nami drugi mecz [...]
0 komentarzy
Marki - wyjątkowo smakujące zwycięstwo!

Marki – wyjątkowo smakujące zwycięstwo!

W meczu Marcovii z Płońską Akademią Futbolu padło aż 9 goli. Ostatni, decydujący w 95 minucie. Prawdziwy rollercoaster zafundowali w minioną sobotę swoim [...]
0 komentarzy
Marki - Fotoplastykon w wieży, czy uwierzysz?

Marki – Fotoplastykon w wieży, czy uwierzysz?

W zabytkowej wieży jednego z najbardziej rozpoznawalnych budynków Marek zainstalowano prawdziwy fotoplastykon! Obejrzycie w nim fotografie sprzed stu lat w technice 3D, na [...]
0 komentarzy
Oszukańcze inwestycje - jak się przed nimi ustrzec

Oszukańcze inwestycje – jak się przed nimi ustrzec

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium (spotkanie online) „Oszukańcze inwestycje – jak się przed nimi ustrzec i co [...]
0 komentarzy
Marki - Z czystym powietrzem jestem na TAK! Edycja 2024

Marki – Z czystym powietrzem jestem na TAK! Edycja 2024

Z czystym powietrzem jestem na TAK! Edycja 2024. Drodzy uczniowie klas 4-8 szkół podstawowych zlokalizowanych na terenie Marek, to właśnie dla Was organizujemy [...]
0 komentarzy
Marki - Lepiej zapobiegać niż... naprawiać

Marki – Lepiej zapobiegać niż… naprawiać

Wodociąg Marecki apeluje o przygotowanie domowych instalacji wodociągowych na zimę Wprawdzie dopiero mamy jesień, ale z każdym dniem będzie robić się coraz chłodniej. [...]
0 komentarzy
Artystyczne Marki 2024

Artystyczne Marki 2024

Marecki Ośrodek Kultury im. Tadeusza Lużyńskiego zaprasza do udziału w  Festiwalu ARTYSTYCZNE MARKI. Projekt jest objęty patronatem honorowym Burmistrza Miasta Marki. Przewidujemy następujące  [...]
0 komentarzy
Marki - Młodzi utalentowani wykonawcy - poszukiwani!

Marki – Młodzi utalentowani wykonawcy – poszukiwani!

Do 4 listopada przyjmowane są zgłoszenia do konkursu  MELODIA DYZIA, realizowanego po raz czwarty w ramach Akademii Dyzia Marzyciela. Konkurs adresowany jest do [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.